Regnblöta knoppar
Idag har det varit skogsdag för hela familjen, regnet till trots. Karl och Lovisa hade Knytte på Värsnäs och jag och Greta hade Knopparna på Stensö.
Jag tänkte att vår grupp kanske skulle banga när regnet öste ner över mig och Greta på cykelturen mot Stensöbadet men icke sa nicke, alla förutom två sjuklingar dök upp! Knopparna handlar ju mycket om rutin så vi har samma slinga vi går i skogen varje gång. Idag hade björnen tyvärr gått i ide lite för tidigt (campingens upphittat-korg = trolig ideplats för i år...) men annars var hela djurgänget på plats för sånger och ramsor. På vägen tillbaka till vår fikaplats samlar barnen naturföremål i egna väskor och idag sorterade vi det efter färg på den vita duken. Greta är egentligen lite för liten för det här men hon hänger med mer och mer, och vem gillar inte sen fika i skogen?
Karl och Lovisa berättade att de hade haft "Tema Tall" med Knyttarna. Barnen hade undersökt hur många barn som krävdes för att krama runt olika tallar, jämfört kottar och kokat tallté med honung i. Så kul att höra om andras idéer även om jag mest blir sugen på att klyva mig och vara med överallt samtidigt!
Ur Läroplanen:
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra."
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen."
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar."
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler."

