Kan vem som helst starta flerfamiljssystem?
Önskemålet att starta ett flerfamiljssystem eller som dagbarnvårdare kommer ofta från tidigare anställda inom barnomsorgen. Pedagoger som ser fördelarna med en liten grupp i hemmiljö, vill spendera mer tid med sina egna barn eller helt enkelt har fått nog av den förskolepolitik som bedrivs. Men en annan grupp är också de som är eller vill bli hemmaföräldrar längre tid än vad föräldraförsäkringen sträcker sig. För dem är detta ofta en helt ny värld på fler plan än osäkerheten kring att bli egen företagare och sätta sig in i ekonomiska frågor kring barnomsorgspeng.
I skollagen står det att kommunen ska eftersträva att erbjuda föräldrar det barnomsorgsalternativ som de önskar (25 kap, 2§). Man kan också uttrycka det som att om det finns en eller flera personer som vill erbjuda pedagogisk omsorg, dessa lever upp till de krav på säkerhet och erfarenhet/utbildning som finns samt att det finns föräldrar som vill placera sina barn där så får kommunen inte säga nej.
Vilka är då kraven som ställs? En kortfattad beskrivning av det återfinns också i skollagen (25 kap, 7§). Där står det att verksamheten "ska bedrivas i ändamålsenliga lokaler i grupper med en lämplig sammansättning och storlek. För bedrivande av verksamheten ska det finnas personal med sådan utbildning eller erfarenhet att barnets behov av omsorg och en god pedagogisk verksamhet kan tillgodoses." I de allmänna råden med kommentarer för pedagogisk omsorg har Skolverket vidareutvecklat hur de uppfattar att lagen ska tolkas.
Angående lokalerna säger de allmänna råden att både ett vanligt hem eller en fristående lokal kan bli godkända för barnverksamhet. Lokalerna ska vara anpassade efter ändamålet och både personal och barn ska vistas i en säker, god och hälsosam miljö. För att kunna ge en god pedagogisk verksamhet ska lokalerna vara av lämplig storlek och utformning och material lämpat för verksamheten ska finnas. Det är viktigt att det finns rutiner för att undvika risker i barnens fysiska miljö samt möjlighet för personalen att ha överblick över barnen både inne och ute. Samtidigt ska det finnas utrymme för barnen att leka och koppla av i viss avskildhet. Miljön ska möjliggöra olika sorters aktiviteter, allt ifrån skapande och livliga aktiviteter till vila och lugnare aktiviteter. Barnen ska också ha tillgång till säker utevistelse.
Hur detta bedöms och kontrolleras av kommunerna varierar. De flesta ha någon form av checklista som ska vara uppfylld (t.ex. utrymningsplan, säkerhetsspärrar på fönster, låsta grindar till trädgården) samt gör hembesök. Kravlistan för privata aktörer ska motsvara de krav kommunen ställer på sina egna dagbarnvårdare (om sådana finns).
När det kommer till personalens utbildning eller erfarenhet tolkar Skolverket lagtexten som att personal inom pedagogisk verksamhet bör ha någon utbildning med inriktning mot barn eller erfarenhet av att arbeta med barn i de åldrar det gäller. Som exempel på erfarenhet ges förvärvsarbete eller ideellt arbete med andra barn än sina egna. Huruvida endast föräldraerfarenhet ska vara tillräckligt bedöms från fall till fall. Skolverket betonar att det är viktigt att ha kompetens för att stimulera varje barns utveckling och lärande samt kompetens att förbereda barnen för fortsatt lärande. Utöver detta behöver man ha kompentens att på ett bra sätt bemöta både egna och andra barn i en barngrupp, samt barnens vårdnadshavare.
Här verkar en del kommuner sätta upp egna, lite högre, krav på utbildning eller erfarenhet. Vad det gäller utbildning verkar barnskötarutbildningen vara en lägstanivå som alla accepterar. Den finns att läsa in på Komvux för den som inte redan har den och tar ca 1 år på heltid. Om man istället vill bli godkänd baserat på sin erfarenhet är det som Skolverket beskriver en bedömning från fall till fall. Det finns dock många exempel på fall där endast föräldraerfarenhet har räckt, om man letar efter argument till sin kommun.
Inom ett flerfamiljssystem finns också möjlighet att anställa en pedagog för hjälp med den här biten. Då kommer troligen en stor del av barnomsorgspengen gå till att finansiera dennas lön men fortfarande får föräldrarna i systemet ett stort inflytande över den pedagogiska verksamheten, vilka aktiviteter man ska göra, vilken mat som ska köpas in osv.
Slutligen bör nämnas att detta är de konkreta kraven som kommunen kan och ska ställa på sina aktörer inom pedagogisk omsorg. Sedan finns det också formulerat krav på att personal inom pedagogisk omsorg ska visa respekt för barns rättigheter, främja demokratiska värderingar osv. Men detta är svårare att ta på, och för de flesta en självklarhet, så det får bli ett eget inlägg.